ΕΛΛΑΔΑ - ΜΝΗΜΕΙΑ -

ΕΛΛΑΔΑ - ΜΝΗΜΕΙΑ -
..........................................................ΕΛΛΑΔΑ - ΜΝΗΜΕΙΑ - Αρχαιολογικοί χώροι και Μνημεία στην Ελλάδα. Ελληνικός Πολιτισμός
Η Φωτό Μου
Καθημερινά... με τον Πάνο Αϊβαλή

*
news for Greeks and Greece from the World * Editor: Panos S. Aivalis, journalist * email: panosaivalis2@gmail.com*
..................................................* *ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2017* .........................Καλημέρα στον απανταχού Ελληνισμό *
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
.................. ειρήνη, αγάπη και ελπίδα στις καρδιές μας. Αναστάσιος Αρχιεπίσκοπος Αλβανίας *
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Οι ’Ελληνες…δέχονται όλους τους αδικημένους ξένους και όλους τους εξωρισμένους από την πατρίδα των δι’ αιτίαν της Ελευθερίας». Ρήσεις του Ρήγα Βελεστινλή

….................…."Η συμφιλίωση των πολιτισμών περνά μέσα από την οικουμενικότητα της Παιδείας"…..

Δευτέρα, 28 Φεβρουαρίου 2011

Νέες δωρεές στο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου στη ΝΥ


Ειδήσεις

Νέες δωρεές στο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου στη ΝΥ

Φωτογραφία nycgreekfilmfestival.com


Αναφερόμενος στις δωρεές ο πρόεδρος του Φεστιβάλ Ελληνικού κινηματογράφου Νέας Υόρκης Τζέιμς Ντι Μέτρο είπε ' οι ευχαριστίες δεν είναι αρκετές άν σκεφτεί κανείς πως το ίδρυμα Νιάρχος βρίσκεται κοντά μας και μας υποστηρίζει από τα πρώτα βήματα της δημιουργίας του Φεστιβάλ αντιλαμβανόμενοι όχι μόνο την σημασία και την βαρύτητα ύπαρξης του αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίσαμε στην δημιουργία του..Το ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος τιμά το Φεστιβάλ της Νέας Υόρκης του Ελληνικού Κινηματογράφου, κάνοντας δύο δωρεές αξίας 25 χιλιάδων δολαρίων έκαστη στον εν λόγω οργανισμό.

Ο Διευθυντής του Φεστιβάλ Σταμάτης Γκίκας αναφερόμενος στις δωρεές είπε πως τα έσοδα των προηγούμενων χρόνων δεν επαρκούσαν για να εξελιχθεί το φεστιβάλ έτσι όπως εμείς οραματιζόμασταν.

Το στοίχημα τώρα είναι – είπε χαρακτηριστικά αν θα μπορέσουμε και εμείς ως Φεστιβάλ να συγκεντρώσουμε και εμείς το ίδιο ποσό όπως έχει συμφωνηθεί με το ίδρυμα. Αξίζει να σημειωθεί πως τα έσοδα του Φεστιβάλ από τα εισιτήρια δεν επαρκούν ώστε να καλυφθούν όλες οι ανάγκες, αν σκεφθεί κανείς πως το κόστος για την πραγματοποίησή του κυμαίνεται μεταξύ 75 και εκατό χιλιάδες δολάρια.

http://www.voanews.com/greek/news/ny-film-festical-2011-2-24-116883628.html

Μεγάλη επιχειρηματική αποστολή διοργανώνει το Hellenic Australian Chamber of Commerce & Industry of Victoria για το Παγκόσμιο Επιχειρηματικό Συνέδριου

"Ηρθε η ώρα για εμάς τους Απόδημους Έλληνες
να κάνουμε κάτι πιο πρακτικό και ωφέλιμο για την πατρίδα”.


ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Μεγάλη επιχειρηματική αποστολή διοργανώνει το Hellenic Australian Chamber of Commerce & Industry of Victoria για το Παγκόσμιο Επιχειρηματικό Συνέδριου που διοργανώνει το Κέντρο Οικουμενικός Ελληνισμός στην Αθήνα 7-8-9-10 Ιουλίου 2011.Την Τετάρτη 16 Φεβρουαρίου 2011 ο Εμπορικός Διευθυντής του Ελληνο-Αυστραλέζικου Επιμελητηρίου της Μελβούρνης κ. Ηλιόπουλος Γεώργιος είχε συνάντηση στην Αθήνα στα γραφεία του Κέντρου με τον Πρόεδρο του «Κέντρου Οικουμενικού Ελληνισμού» Σταύρο Πανουσόπουλο, τον ειδικό σύμβουλο κ. Μπαρκάτσα Ελευθέριο και την υπεύθυνη Δημοσίων Σχέσεων & Συνεδρίου κ. Δαρειώτη Βίβιαν.

Κεντρικό θέμα της συνάντησης ήταν το Συνέδριο που πρόκειται να πραγματοποιηθεί στην Αθήνα το προσεχή Ιούλιο. Φυσικά ενημερώθηκε για τις μεγάλες δραστηριότητες του Οικουμενικού Ελληνισμού που επί 16 χρόνια δραστηριοποιείται τόσο στην προώθηση των εθνικών μας θεμάτων όσο και με τον Ελληνισμό της Διασποράς.
Εντυπωσιασμένος δήλωσε ο εκπρόσωπος του ΕλληνοΑυστραλέζικου Επιμελητηρίου και αφού συνεχάρη τον Πρόεδρο και τους συνεργάτες του για το έργο τους δήλωσε τα εξής: “ Μένω εντυπωσιασμένος από τις δραστηριότητες σας! Είχα ενημερωθεί από τις συνεργάτιδες σας στην Αυστραλία κ.κ. Petty Soublis και Varvara Karanikolas αλλά σήμερα μπορώ να πω ότι κατανόησα πλήρως το εθνικό έργο που επιτελεί το Κέντρο Οικουμενικός Ελληνισμός”.
Στη συνέχεια αφού αναλύθηκαν οι ιδιαιτερότητες του Συνεδρίου που είναι οι συναντήσεις face-to-face και οι επιχειρηματικές επισκέψεις στις εγκαταστάσεις ελληνικών επιχειρήσεων δήλωσε τα εξής: “ Εκτιμώ ότι η σκέψη σας είναι στη σωστή κατεύθυνση ώστε το Συνέδριο να είναι ουσιαστικό και παραγωγικό. Έχουμε συμμετάσχει σε πολλά Συνέδρια αλλά θεωρούμε αυτό το ποιο ολοκληρωμένο. Το Hellenic Australian Chamber of Commerce & Industry of Victoria θα συμμετάσχει στο Συνέδριο αυτό με πολυπληθή αποστολή τόσο γιατί πιστεύουμε ότι θα ωφεληθούμε επιχειρηματικά αλλά και γιατί πιστεύουμε ότι ήρθε η ώρα για εμάς τους Απόδημους Έλληνες να κάνουμε κάτι πιο πρακτικό και ωφέλιμο για την πατρίδα”.
Ο κος Ηλιόπουλος απεδέχθη την πρόταση του Προέδρου να είναι και εκ των ομιλητών του Συνεδρίου ενώ ευχαρίστησε θερμά τον Πρόεδρο για την απόφαση του να τιμηθεί και στο πρόσωπο του ο επιχειρηματικός κόσμος της Μελβούρνης με τον “Χρυσούν Στέφανον” του “Οικουμενικού Ελληνισμού”.
Συναντήθηκε με τον Εμπορικό Διευθυντή του, κο. Ηλιόπουλο Γιώργο ( Hellenic Australian Chamber of Commerce & Industry of Victoria ).
Ο κος. Ηλιόπουλος επικρότησε τη πρωτοβουλία του Κέντρου Οικουμενικού Ελληνισμού και τόνισε ότι το Παγκόσμιο Επιχειρηματικό Συνέδριο είναι μία εξαιρετική ευκαιρία για να προωθήσουμε τη διμερή συνεργασία και να ενισχύσουμε τις οικονομικές και εμπορικές σχέσεις μας και για να βρούμε καινούργιες προοπτικές συνεργασίας μεταξύ Ελλάδος και Αυστραλίας. Στην κατεύθυνση αυτή θα ήθελα να προσκαλέσω τους Αυστραλούς επιχειρηματίες να ρίξουν μία πλησιέστερη ματιά στην ελληνική αγορά όπου μπορούν να βρουν κατάλληλους εταίρους για επιχειρηματική συνεργασία και να δημιουργήσουν κερδοφόρες εταιρίες επιχειρηματικού κεφαλαίου (ventures).
«Είμαστε διαθέσιμοι να συμβάλλουμε. Η Ελλάδα αποτελεί ευκαιρία για επενδύσεις. Εμείς οι ομογενείς έχουμε πάθος για τον τόπο μας και τελικά θα αλλάξουν τα πράγματα» επισήμανε, ανακοινώνοντας ότι το Hellenic Australian Chamber of Commerce & Industry of Victoria θα συμβάλλει σε αυτή τη προσπάθεια , συμμετέχοντας με πολυπληθή επιχειρηματική αποστολή ομογενών επιχειρηματιών από την Αυστραλία.

Κυριακή, 27 Φεβρουαρίου 2011

Οι πρώτοι Έλληνες μετανάστες στο στόχαστρο της Κου Κλουξ Κλαν.

Γράφει ο Ηλίας Κουγιεμήτρος*


Οι πρώτες ελληνικές οικογένειες μεταναστών στην Αμερική, επιζητούσαν να μένουν η μία κοντά στην άλλη για προστασία, καθώς αντιμετωπίστηκαν με εχθρότητα από τους Αμερικανούς. Τους θεωρούσαν, τους πιο ανεπιθύμητους μετανάστες. Το κατακάθι της Ευρώπης. Δεν τους θεωρούσαν καν λευκούς, αλλά μιγάδες. Οι Εργοδότες τους έβαζαν να κάνουν τις πιο επικίνδυνες δουλειές και τους πλήρωναν με τα μικρότερα μεροκάματα.
Χωρίς να το θέλουν, οι πρώτοι Έλληνες μετανάστες, με τη διαφορετικότητά τους, έγιναν θύματα των ρατσιστών. Αντιμετωπίστηκαν ως εισβολείς που απειλούσαν τις θέσεις εργασίας και τα χρηστά ήθη των ‘‘γνήσιων’’ Αμερικανών, ενώ κατηγορήθηκαν ως υπεύθυνοι για την αύξηση της εγκληματικότητας.
Η λέξη “Έλληνας” εκστομιζόταν εναντίον τους ως βρισιά.
Τους αποκαλούσαν “dirty Greeks”, “den katalaveni”, newcomers με τα παράξενα ονόματα. Πολλοί αναγκάστηκαν να κόψουν τα επίθετά τους και να αλλάξουν τα μικρά τους ονόματα. Ο Αθανάσιος θα γίνει Tom. Ο Κωνσταντίνος θα γίνει Gus. Ο Δημήτρης θα γίνει Jim. O Παναγιώτης, Pete. O Ηλίας, Louis . . .
Οι Έλληνες δε θα αργήσουν να μπουν στο στόχαστρο και της Ku Klux Klan. Η φοβερή αυτή ρατσιστική οργάνωση ταλαιπώρησε αφάνταστα τους Έλληνες μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 1920 κάνοντας επιδρομές σε ελληνικές συνοικίες (πως να γνωρίζουν, βέβαια, οι αμόρφωτοι Αμερικανοί ρατσιστές ότι τα δύο πρώτα γράμματα της επωνυμίας τους ΚΚΚ προέρχονται από την ελληνική λέξη ΚύΚλος;)
Οι πρώτοι αυτοί μετανάστες έβλεπαν, να λεηλατούνται και να καταστρέφονται τα καταστήματά τους, που έστησαν με πολύ κόπο αποταμιεύοντας όσα χρήματα μπορούσαν, αφού δούλεψαν για χρόνια ολόκληρα σε ορυχεία και εργοστάσια
Το 1909, στη πολιτεία Omaha, πυρπολήθηκε ολόκληρη ελληνική συνοικία. Στη πολιτεία Idaho δεν τους ήθελε κανείς για γείτονες.
Στην πολιτεία California, το 1913 σ’ ένα εστιατόριο έγραφε μια ταμπέλα στην είσοδο: “ Pure American. No Rats. No Greeks ’’.
Το 1918 στο Τορόντο του Καναδά, ένας όχλος από 5000 ανθρώπους θα προβεί σε βανδαλισμούς και θα καταστρέψει όσα ελληνικά μαγαζιά συναντήσει και στη συνέχεια θα ακολουθήσει πλιάτσικο.
Η Ελληνική Ομογένεια από τότε μέχρι τις μέρες μας, έχει προοδεύσει κι έχει κάνει τεράστια άλματα. Μέχρι και την προεδρία των ΗΠΑ, έχει διεκδικήσει (με τον Δουκάκη). Για να φτάσει ως τη σημερινή της άνθιση και καταξίωση πέρασε δεκαετίες ολόκληρες με σκληρούς αγώνες, προσπάθειες και μεγάλες στερήσεις. Σήμερα, οι απόγονοι αυτών των ανθρώπων, είναι οι καλύτεροι πρεσβευτές της Ελλάδας.
Όσοι ενδιαφέρονται να μάθουν περισσότερα για την πορεία των πρώτων Ελλήνων μεταναστών, μπορούν να ανατρέξουν στο πολύ ενδιαφέρον βιβλίο του αειμνήστου Μπάμπη Μαρκέτου ‘‘Οι Ελληνοαμερικανοί’’, εκδόσεις Παπαζήση.
Αναφορά στην ιστορία της Κου Κλουξ Κλαν (και στην ιστορία της λέξης).

Η ΚΚΚ ήταν (και είναι) μία μυστική οργάνωση που υποστήριζε την υπεροχή των Λευκών έναντι των Μαύρων και δημιουργήθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες το 1865. Στις αρχές του 20ου αιώνα δεν κυνηγούσαν μόνο τους Μαύρους αλλά όποιον δεν έμοιαζε με τα μούτρα τους (η ψευδαίσθηση ανωτερότητας είναι το ίδιον όλων των ρατσιστών). Οι δύο πρώτες ¨λέξεις” της επωνυμίας , Κου Κλουξ, προέρχονται από την ελληνική λέξη ΚύΚλος (σύμβολο ενότητας και μυστικότητας), ενώ το Κλαν, προέρχεται από το αγγλικό clan (:κλίκα, λέσχη) (η ετυμολογική ερμηνεία είναι προσθήκη από τα 24γράμματα)
* Ο κ. Ηλίας Κουγιεμήτρος γεννήθηκε στο Μόντρεαλ του Καναδά από γονείς μετανάστες. Ασκεί το επάγγελμα του οδοντιάτρου στην Αθήνα. Είναι έφορος δημοσίων σχέσεων και πολιτιστικών στο Αρκαδικό Χωριό. Το Αρκαδικό Χωριό είναι ένας πρότυπος οικισμός που δημιουργήθηκε από επαναπατριζόμενους απόδημους Αρκάδες και βρίσκεται στην Κυνουρία, Αρκαδίας.

Παρασκευή, 18 Φεβρουαρίου 2011

Οι Έλληνες του Σικάγου / Socrates Greek American School

ιστορία των αποδήμων


24grammata.com/


The late 1800s saw a period of unprecedented growth for the City of Chicago. The 1890 census counted 1,099,850 residents in the city, a 119 percent increase since the previous census count 10 years earlier. This exponential growth was attributed to a dramatic rise in the arrival of immigrants from central, eastern, and southern Europe. Among these immigrants were the Greeks, forming the largest Greek community in the nation at that time. By 1897, the Greek Community had established its first permanent Greek Orthodox Parish, Holy Trinity Greek Orthodox Church. The church was housed in a building on Johnson St. (now Peoria Street), in what became known as the Greek Delta, bounded by Halsted, Harrison, Blue Island, and Polk Streets. Since 1897, Holy Trinity has played a leading role in the development of the Greek Community in Chicago, and is referred to as the “Mother Church” of the Midwest.

1897 – Holy Trinity, the first Greek Orthodox Parish in the Midwest is established. The Church is chartered with the State of Illinois as Syndesmos Hellenikes Kinotitos (Union of the Greek Community). A church building is purchased on Peoria Street. The first Divine Liturgy is held on October 18th.

One of the most important priorities for the Holy Trinity Parish has been the perpetuation of the Greek language and culture.

1907 – Socrates School opens its doors as the first Greek school outside of Greece in the entire world. Greek language classes are offered to the community at Jane Addams’ Hull House on Sunday afternoons and Wednesday evenings.

The Holy Trinity Church on Peoria.

Mr. Arvanitis surrounded by his 34 students in 1908.

1908 – Socrates School becomes the first full-time Greek School in the United States.

1917 – Socrates School adds English curriculum to its program and becomes Socrates Greek American School.

Students at Socrates Greek American School in 1923.

Professor Drossos presides over the classroom in 1923.

1965 – 1967 – During the construction of the new church building at 6041 W. Diversey, Socrates School operates in a rental space at St. Haralambos Church.

The Socrates Greek American school at 742 S. Ada Street. The school offers kindergarten through 6th Grade classes.

1976 – Classes are held in the new Socrates School building at 6041 W. Diversey Avenue.

2001 – Socrates School is temporarily relocated to the grounds of Holy Resurrection Serbian Orthodox Cathedral at 5701 N. Redwood Drive.

2006 – Socrates School moves to its permanent location at the grounds of the Hellenic American Academy at 1085 Lake Cook Road, Deerfield, Illinois.

An expansion project (in progress) will add a second floor to the building with additional classrooms and facilities.

Future plans include the erection of a gymnasium and a youth center.

Socrates Greek American School at the Greek Independence Day parade in 1997.

www.hellenicamericanacademy.org

Τετάρτη, 16 Φεβρουαρίου 2011

Η πρώτη Ελληνική εκκλησία της Αλάσκα

Ειδήσεις

Αθηνά Κρικέλη | Αλάσκα

Φωτογραφία Athena Krikeli

Ο ιερός ναός του Σωτήρος κατά την ανέγερση του στην Αλάσκα


Η ιστορία της κοινότητας πηγαίνει πίσω στο 1953 όταν για πρώτη φορά τελέσθηκε λειτουργία στο υπόγειο ενός διαμερίσματος με Ρώσους ιερείς, στην προσπάθεια των Ελλήνων της εποχής να διατηρήσουν την Ελληνική και ορθόδοξη ταυτότητά τους.Τo Άνκαρατζ είναι η μεγαλύτερη πόλη της Αλάσκα εκεί όπου κατοικούν και οι περισσότεροι Έλληνες της πολιτείας. Αριθμούν περίπου στις 50 οικογένειες και οι περισσότεροι από αυτούς ασχολούνται με τα εστιατόρια.

Αρχικά ως Κοινότητα του Σωτήρος, αργότερα την ίδια χρονιά υπό την καθοδήγηση της Ιεράς Αρχιεπισκοπής μετονομάστηκε σε Ιερό ναό της Μεταμορφώσεως και μέχρι φέτος λειτουργούσε στην σάλα ενός σπιτιού που είχε αγοραστεί από τα μέλη της κοινότητας.

Athena Krikeli

Φέτος για πρώτη φορά στην ιστορία του Ελληνισμού της Αλάσκα, το καλοκαίρι οι πιστοί θα έχουν την δική τους εκκλησία. Ολοκληρωτικά από δωρεές αλλά και έσοδα του ετήσιου φεστιβάλ ο o ναός βυζαντινού ρυθμού θα αποτελέσει τον οίκο όχι μόνο για τους Έλληνες, αλλά και για πολλούς άλλους ορθόδοξους της περιοχής, όπως Γάλλους, Σέρβους, Άραβες, Αρμένιους, Ρουμάνους, Σλάβους, Ουκρανούς και Αμερικάνους.

Athena Krikeli
Η δασκάλα του Ελληνικού σχολείου της κοινότητας του Σωτήρος, κ. Μαρία Βάσκους, με την συνεργάτιδα μας Αθηνά Κρικέλη

Μιλώντας στην Φωνή της Αμερικής μετά την Κυριακάτικη Λειτουργία ο Ιερέας είπε: «Βρίσκομαι εδώ 8 χρόνια και αγαπώ κάθε στιγμή που περνώ εδώ. Η λειτουργία μας εδώ θυμίζει κάπως την έννοια της Αμερικής. Εδώ έρχονται Ορθόδοξοι από κάθε χώρα, και όταν φτάνει η ώρα του πάτερ ημών, όσοι ξένοι βρίσκονται εδώ λένε με την σειρά τους την προσευχή στην δική τους γλώσσα. Είναι η εκκλησία που κρατά όλους αυτούς τους ορθόδοξους ενωμένους. Πιστεύω πως κάθε Χριστιανός, όπου κι αν αυτός βρίσκεται, αντιλαμβάνεται την αναγκαιότητα αυτής της ορθόδοξης κοινότητας, θα βοηθήσει με κάθε τρόπο για την αποπεράτωση του ναού» κατέληξε ο ιερέας Λίο Σέφε.

Αξίζει τέλος να αναφερθεί πως στην κοινότητα διδάσκονται Ελληνικά και παραδοσιακοί χοροί.

http://www.voanews.com/greek/news/Greeks-Alaska-116369379.html

Τρίτη, 15 Φεβρουαρίου 2011

Ημερίδα για τον Ελληνικό Πολιτισμό με τον τίτλο «Ματιά στον Ελληνισμό» που συνδιοργανώνεται από το Δίκτυο Νεολαίας του ΣΑΕ Περιφέρειας Καναδά και από









ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΑΠΟΔΗΜΟY ΕΛΛΗΝΙΣΜΟY (ΣΑΕ)

WORLD COUNCIL FOR HELLENES ABROAD (SAE)

CONCUL GÉNÉRAL DES HELLÈNES À L’ÉTRANGER (SAE)

Δίκτυο Νεολαίας Περιφέρειας Καναδά

Youth Network – Region of Canada

Réseau Jeunesse – Région du Canada

Toronto, February 9, 2011

Prot. No.: SAE - CANADA/6


PRESS RELEASE


The Youth Network of the World Council of Hellenes Abroad (ΣΑΕ) for the Region of Canada and the Hellenic Student Associations of Universities in Toronto (University of Toronto – GSA, York University - HSΑ και Ryerson University - ΣΕΦ).proudly present “Insight to Hellenism” on Saturday, March 5th, 2011,

time: 9:00 am – 5:00 pm, place: Hart House, University of Toronto, St. George Campus.

This event will be held at the University of Toronto as a series of lectures on the current topics and issues concerning Greece today. The main objective of the series is to better inform the participants as well as provide them with an understanding of the Macedonian name issue, the Cyprus problem and with an in depth look into the current economic crisis in Greece. Lectures will be presented by:

  • Dr. Chris Karatzios (McGill University) - Name Dispute of Former Yugoslavian Republic of Macedonia.

  • Dr. Dimitris Nakassis (University of Toronto) – Guided tour of the Royal Ontario Museum’s permanent exhibits of Ancient Greece and Cyprus.

  • Mr. Dinos Sophocleous (PSEKA Canada) – Cyprus Problem and other contemporary issues on Cyprus.

  • Dr. Theodore Tolias (York University, Schulich School of Business) – The Economic Crisis in Greece.

Open to the general public, invited to this Day Event are young people of Hellenic and non Hellenic descent from across Ontario and Quebec who will be given the unique opportunity to meet and exchange ideas and experiences and further their knowledge of modern Greek life, culture and current social-political affairs.

They will also be given the opportunity to take part in a guided tour of the Royal Ontario Museum’s (ROM) exhibits of Ancient Greece and Cyprus.

For more information and a detailed program of this event, please contact: insighttohellenism@yahoo.gr or visit: http://www.saecanadayouth.net, http://www.insighttohellenism.com.

We look forward to your attendance and participation.


SAE Canada Press Office


ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΑΠΟΔΗΜΟY ΕΛΛΗΝΙΣΜΟY (ΣΑΕ)

WORLD COUNCIL FOR HELLENES ABROAD (SAE)

CONCUL GÉNÉRAL DES HELLÈNES À L’ÉTRANGER (SAE)

Δίκτυο Νεολαίας Περιφέρειας Καναδά

Youth Network – Region of Canada

Réseau Jeunesse – Région du Canada

Τορόντο, 9 Φεβρουαρίου 2011

Α.Π. ΣΑΕ-ΚΑΝΑΔΑΣ/7

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Με ιδιαίτερη χαρά σας ανακοινώνουμε ότι το Σάββατο, 5 Μαρτίου 2011, ώρα: 9:00 – 5:00 και στο Πανεπιστήμιο του Τορόντο (Hart House, University of Toronto, St. George Campus) θα πραγματοποιηθεί Ημερίδα για τον Ελληνικό Πολιτισμό με τον τίτλο «Ματιά στον Ελληνισμό» που συνδιοργανώνεται από το Δίκτυο Νεολαίας του ΣΑΕ Περιφέρειας Καναδά και από τους Ελληνικούς Φοιτητικούς Συλλόγους των Πανεπιστημίων του Τορόντο (University of Toronto - GSA, York University - HSΑ και Ryerson University - ΣΕΦ).

Η Ημερίδα έχει ως σκοπό την επιμόρφωση νεαρών Καναδών Ελληνικής ή άλλης καταγωγής σε Ελληνικά εθνικά θέματα και πρόσφατες κοινωνικό-πολιτικές και πολιτιστικές εξελίξεις που αφορούν την Ελλάδα και Κύπρο του σήμερα. Τα πρόγραμμα θεμάτων και ομιλητών είναι το ακόλουθο:

  • Ιατρός Χρήστος Καράτζιος (Πανεπιστήμιο McGill) - Το Μακεδονικό θέμα και η ταυτότητα της Μακεδονίας.

  • Κος Κωνσταντίνος Σοφοκλέους (ΠΣΕΚΑ Καναδά) - Το Κυπριακό πρόβλημα σήμερα.

  • Δρ. Θεόδωρος Τόλιας (Πανεπιστήμιο York, Schulich School of Business) - Η οικονομική κρίση στην Ελλάδα.

  • Δρ. Δημήτρης Νακάσης (Πανεπιστήμιο του Τορόντο) - Περιήγηση στο Βασιλικό Μουσείο Οντάριο (Μόνιμες Συλλογές Ελληνικών και Κυπριακών Αρχαιοτήτων).

Η Ημερίδα είναι ανοικτή στο ευρύτερο κοινό και απευθύνεται κυρίως σε νέους από τις Επαρχίες του Οντάριο και Κεμπέκ, στους οποίους θα δοθεί η μοναδική ευκαιρία να συναντηθούν και να ανταλλάξουν απόψεις και εμπειρίες καθώς και να ενημερωθούν για επίκαιρα θέματα όπως τo Κυπριακό πρόβλημα, το θέμα της ονομασίας της ΠΓΔΜ και την οικονομική κρίση στην Ελλάδα. Επίσης θα τους δοθεί η ευκαιρία να συμμετάσχουν σε μία οργανωμένη περιήγηση των μόνιμων συλλόγων Ελληνικών και Κυπριακών Αρχαιοτήτων του Βασιλικού Μουσείου Οντάριο (ROM).

Για περισσότερες πληροφορίες και αναλυτικό πρόγραμμα της Ημερίδας επικοινωνήστε με την ηλεκτρονική διεύθυνση: insighttohellenism@yahoo.gr ή επισκεφτείτε τις ιστοσελίδες: http://www.saecanadayouth.net, http://www.insighttohellenism.com.

Προσδοκούμε την παρουσία και συμμετοχή σας.

Από το Γραφείο Τύπου ΣΑΕ Περιφέρειας Καναδά


Παρασκευή, 11 Φεβρουαρίου 2011

Η ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ


Του Νίκου Ι. Κωστάρα


«Έλληνες, να είστε υπερήφανοι που μιλάτε αυτή

τη γλώσσα, τη ζωντανή μάνα όλων των άλλων γλωσσών.

Είναι το διαβατήριό σας για τον παγκόσμιο πολιτισμό.

Μην το περιφρονείτε!,,,»

(Φραγκίσκος Λιγκόρα-Ιταλός ακαδημαϊκός)


Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Μητρικής Γλώσσας, που έχει καθιερωθεί να γιορτάζεται στις 21 Φεβρουαρίου, μου δίδεται η ευκαιρία να γράψω δυο λόγια για την διαχρονικότητα της Ελληνικής γλώσσας. Ακόμα είναι μια ευκαιρία στους εκπαιδευτικούς το τονίσουν στους μαθητές ότι η γλώσσα μας αποτελεί το πανάρχαιο και αιώνιο σύμβολο της εθνικής μας ταυτότητας και κληρονομιάς. «Η γλώσσα των Ελλήνων απ’ την εποχή του Ομήρου είναι μία και αδιαίρετη» (Ι. Θεοδωρακόπουλος – ακαδημαϊκός). Οι ρίζες των λέξεων της δημοτικής μας γλώσσας που σήμερα μιλάμε, προέρχονται από τις λέξεις τις οποίες χρησιμοποιούσαν οι αρχαίοι Έλληνες από τα μυθικά ακόμη χρόνια. «Πάντες ομολογούμεν ότι από τον Όμηρο μέχρι σήμερον το Έθνος, το Ελληνικόν, αποτελούμεν και μίαν γλώσσαν, την Ελληνικήν λαλούμεν» (Καθ. Γ. Χατζηδάκης-γλωσσολόγος). «Και τα κύματα του Αιγαίου μιλούν Ελληνικά» τόνιζε ο νομπελίστας Οδυσσέας Ελύτης.

Ενώ ο μεγάλος Ν. Καζαντζάκης έλεγε «η γλώσσα είναι η πατρίδα μου». Μάλιστα είχε μια γλωσσοπλαστική ικανότητα όχι ασήμαντη, επακόλουθο της άμετρης αγάπης του προς τη γλώσσα μας. Δεν κυνηγούσε απλώς τις λέξεις∙ τις σύνθετε, τις αναδημιουργούσε, «πρέπει να μεθάς με τη γλώσσα σου και να βρίσκεις τον καλύτερο τρόπο να την συλλαμβάνεις, ακουστικά και ηχητικά» έλεγε ο αξέχαστος Γιάννης Τσαρούχης. Η ελληνική γλώσσα έχει ονομαστεί «βασίλισσα των γλωσσών». Κατά τον Κικέρωνα είναι η γλώσσα των θεών. Και όπως έλεγε ο Μέγας Ναπολέων: «Η ωραιότερη γλώσσα του κόσμου είναι η ελληνική, που έπρεπε να μιλούνε οι θεοί».

Είναι η γλώσσα των Αγγέλων και της Ειρήνης. Είναι η γλώσσα της Αγίας Γραφής και του Ευαγγελικού κηρύγματος που ανακαίνισε τον κόσμο. Η γλώσσα μας μιλιέται αδιάκοπα σ’ αυτό τον τόπο εδώ και τέσσερις χιλιάδες χρόνια και γράφεται τριάμισι χιλιάδες χρόνια. Είναι η γλώσσα με την οποία ο Μέγας Αλέξανδρος μετέφερε τον Ελληνικό πολιτισμό έως την Ινδία. «Και την κοινήν Ελληνική λαλιά ως μέσα στην Βακτριανή την πήγαμε, ως τους Ινδούς» (Κ. Καβάφης). Και ο Πλούταρχος γράφει: «Αλέξανδρος τρισμυρίους παίδες Περσών επιλεξάμενους εκέλευσε γράμματα μανθάνειν Ελληνικά».

Ο κορυφαίος Ισπανός Ελληνιστής Francisco R. Adrados σημειώνει ότι «η ελληνική μαζί με την κινεζική είναι οι μόνες γλώσσες με συνεχή ζώσα παρουσία και πορεία στον ίδιο περίπου γεωγραφικό χώρο, από τους ίδιους λαούς επί 4000 έτη και γραπτή παράδοση 3500 ετών» (Ιστορία της Ελληνικής γλώσσης από τις απαρχές ως τις μέρες μας).

Ενώ ο Ισπανός γλωσσολόγος Φρειδερίκος Σαγκρέδο τονίζει: «Η Ελληνική γλώσσα είναι από ουσία θεϊκή. Πρέπει να γίνει η δεύτερη μητρική γλώσσα όλης της Ευρώπης και η πρώτη γλώσσα όλων των καλλιεργημένων ανθρώπων». Και ο γάλλος ακαδημαϊκός και ελληνιστής Γουστάνος Κλότς αναφέρει: «Εξ όλων των γλωσσών η πλέον εύηχος και αρμονική είναι η αχαϊκή γλώσσα, η οποία ομιλείται εις την Αρκαδίαν, εις την Κύπρον και εις την Παμφυλίαν της Μικράς Ασίας».

Η Ελληνική γλώσσα είναι όχι μόνο από τις πιο αρχαίες αλλά και τις πιο πλούσιες, αν μη η πλουσιότερη σε αριθμό λέξεων γλώσσα. Προσφέρει εξαιρετικές δυνατότητες έκφρασης και διατυπώσεις υψηλών και σαφών νοημάτων. Έχει πλαστικότητα, ομορφιά, είναι κατάλληλη και χρησιμοποιήθηκε επιτυχώς για όλα τα είδη του λόγου και για την επιστημονική σκέψη. «Η καλύτερη άσκηση για την ανάπτυξη της ευφυίας είναι η μελέτη της ελληνικής γλώσσας. Κάθε λέξη κρύβει και μια ιδέα (Ζακελίν ντε Ρομιγύ – Γαλλίδα Ακαδημαϊκός). Και όπως αναφέρει ο γάλλος διανοούμενος Κλοντ Φοριέλ: «Η ελληνική γλώσσα είναι πιο πλούσια από τη γερμανική, πιο διαυγής από τη γαλλική, πιο ευλύγιστη από την ιταλική και πιο αρμονική από την ισπανική, είναι η ωραιότερη γλώσσα της ευρώπης». Ενώ η Αμερικανίδα καθηγήτρια Μαριάνα Μακντόναλντ τονίζει ότι «Η Ελληνική γλώσσα είναι το μοντέλο όλων των Ευρωπαϊκών γλωσσών». Και οι Ισπανοί ευρωβουλευτές Χεριγκουτία και Ιμαθ έκαναν πρόταση στην ευρωβουλή: «Η αρχαία Ελληνική γλώσσα να γίνει διεθνής γλώσσα ως μητέρα όλων των γλωσσών και η μόνη συμβατή στους κομπιούτερ προηγμένης τεχνολογίας».

Και ενώ αυτά και ίσως πολλά άλλα γίνονται στο εξωτερικό, εδώ στην Ελλάδα παριστάμεθα μάρτυρες ενεργειών που αποβλέπουν στην πνευματική μας αυτοκτονία με την ουσιαστική έξωση της αρχαίας Ελληνικής από τα σχολεία, της αρχαίας που αποτέλεσε την απαρχή της εξελικτικής πορείας μας στους αιώνες. Οι μαθητές των σύγχρονων σχολείων διακρίνονται από χαρακτηριστική και ανησυχητική ένδεια των γλωσσικών όρων, ανικανότητα γλωσσικής ευελιξίας και από σαφή ποσοτικό και ποιοτικό περιορισμό των λέξεων που χρησιμοποιούν στην καθημερινότητά τους. Αποδόμηση της γλώσσας μας με τα περίφημα greeklish. Το λεξιλόγιό μας έχει συρρικνωθεί εις το ελάχιστο και η συρρίκνωση αυτή συνεπάγεται και μια συρρίκνωση των νοητικών κατηγοριών από τις οποίες διέπεται ο λόγος μας» (Ευαγγ. Μουτσόπουλος – Ακαδημαϊκός). Και ο αξέχαστος Φώτης Κόντογλου επισημαίνει: «Το λεξιλόγιο μιας εποχής δείχνει τα αιτήματά της. Γι’ αυτό το λεξιλόγιό μας δείχνει τη κατάντια μας. Μία μία σβήνουν από τη γλώσσα μας λέξεις μεγάλες, όπως η τιμή, η αξιοπρέπεια, η αγνότητα, η αρετή, η φιλία ... Δεν αισθανόμαστε πως το να λείπουνε από το στόμα μας οι τέτοιες λέξεις σημαίνει πως σβήσανε από μέσα μας οι ευγενέστερες φλέβες του ανθρώπινου μεγαλείου».

Πρέπει να καταλάβουμε ότι δεν υπερασπίζεται η γλώσσα με τα ιδεολογήματα της τρισχιλιετούς παραδόσεως μόνο αλλά με το σεβασμό και τη χρήση της και όχι την συρρίκνωσή της από τους εδώ καταχραστές της. Δικαίως οι ξένοι θέλουν να την καταργήσουν όταν εμείς οι ίδιοι την έχουμε καταργήσει μέσα στη χώρα μας. Όταν καθημερινά εισάγουμε στο λεξιλόγιό μας χιλιάδες ξένων λέξεων και ξενόγλωσσες ονομασίες στα εμπορικά καταστήματα και τα ιδιωτικά τηλεοπτικά κανάλια. Η υποδούλωση άλλωστε ενός λαού ξεκινάει από τη γλωσσική του αλλοτρίωση. Τότε η γλώσσα πεθαίνει όταν δεν έχει πια νόημα, όταν πληθαίνουν οι κενοί ήχοι και ο θόρυβος με την ξύλινη γλώσσα και την κακοποίηση της γλώσσας. Άλλωστε την κακοποίηση της γλώσσας επεσήμανε και ο πρόεδρος της Δημοκρατίας Κων. Στεφανόπουλος σε ομιλία του στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης τονίζοντας ότι «το μάθημα της γλώσσας πρέπει να αποτελεί τη βάση της παιδείας μας και προτρέποντας τους ειδικούς να γίνουν υπερασπιστές της γλώσσας μας» και προσθέτει: «Η γλώσσα μας είναι η πολυτιμότερη κληρονομιά μας, είναι το μέρος της αρχαίας κληρονομιάς, του οποίου είμαστε οι μοναδικοί κληρονόμοι» (Π. Θ. 3.11.2000). «Η γλώσσα μας αποτελεί το ιερό σκεύος της ψυχής της Ελλάδας» (Κ. Τσάτσος). Η γλώσσα μας είναι η εικόνα της Εθνικής επιβίωσης. Είναι η κιβωτός της Ελευθερίας και η Ελευθερία είναι το θερμοκήπιο της γλώσσας: Με την υγεία της γλώσσας μετριέται και η υγεία της Δημοκρατίας. Και όπως τονίζει ο αείμνηστος Τ. Λυγνάδης: «χωρίς τη γλώσσα είμαστε καταδικασμένοι ως έθνος. Μια κοινωνία που νοσεί είναι καταδικασμένη στη μοίρα της αγγλωσίας». Η γλώσσα μας είναι το πιο πειστικό διαβατήριο που διαθέτουμε στην Ιστορία και την Γεωγραφία.

Νίκος Ι. Κωστάρας